fredag, oktober 25, 2013

Lite tick, men främst tack! (Inzpira nr 5 2013)

Tick tack, tick tack…

Stadigt, taktfast tickar klockan över mitt huvud fram sekunder, minuter, timmar…
Dagar går medan jag slött registrerar dess monotona påminnelse om tiden som flyter. En kär vän skriver en ironisk Facebookuppdatering som beklagar att det ännu en gång än måndag, och plötsligt klickar det till inne i mig. Tick i all ära – tänk om man fokuserade på TACK?

Jag tror jag svarade något i stil med ”Ja! Vad härligt! En ny underbar vecka att forma – för tänk vad astrist det varit om man vaknat upp och insett att man var död…” Visst är det ett skämt, men ändå inte helt och hållet, kanske? Nog finns där ett litet spår av allvar i min lilla pik? Jo. Så är det nog.

Kanske beror det på att jag någonstans, helt nyligen, läste att det dör mer än 100 personer i minuter, världen över, och den där känslan jag fick då – en djup och innerlig lycka, en tacksamhet över att vara vid liv.
Kanske är det för att jag precis kommit hem från ett informationsmöte med Team Rynkeby kring 2014 års projekt för Barncancerfonden, vilka så innerligt behöver våra pengar för att kunna fortsätta hjälpa både de cancerdrabbade barnen och deras familjer. Berättelserna och fotona berörde mig djupt och fick mig att tänka, och önska att jag kunde ge mermermer av mig själv.
Kanske grubblar jag helt enkelt för mycket, precis som min pappa alltid har påstått.

Oavsett vilket, vill jag bara ta en liten stund av er dyrbara tid (för den ÄR verkligen dyrbar!) och be er att ta vara på de minuter som tickar förbi. Njut av alla små fina stunder och våga ta en risk då och då. Skriv en Bucket List och pränta där ner allt det där ni vill göra i livet. Gå sen och gör så många av de sakerna ni bara kan. På en gång!
Lev i NUEN.
Det är av dem livet består.

Nu får ni ursäkta mig. Jag ska gå och njuta av en kopp nybryggt kaffe, borra ner näsan i en kurrande katt, skriva ett riktigt, handpräntat pappersbrev till någon jag inte pratat med på länge, hoppa i lövhögar, ta en promenad och lyssna på naturen.

GÖR en underbar dag!






(Publicerad i Inzpira 5/2013 - utgivningsdatum 25/10-13)

Inga kommentarer: