onsdag, april 24, 2013

Music, Maestro! (Inzpira 2 2013)

Musik. Ett enda litet ord. Fem små bokstäver. Tusentals betydelser.
Musik är en drivkraft, nästan lika kraftfull som religion eller politik. Den erbjuder grupptillhörighet, glädje, mindfulness, styrka… Det finns psykologer som hävdar att rätt musik fungerar lika bra som anti-depressiv medicin. Det finns andra kloka människor som säger att Mozart gör att hjärnan aktiveras och gör att studier blir lättare och tenderar att stanna kvar i huvudet (istället för att flyga iväg efter provet, sådär som kunskap ibland tenderar att göra.) Man kan, på Illustrerad Vetenskaps hemsida  läsa sig till att barn som börjar spela instrument redan i tidig ålder, blir smartare. Vissa hjärncentra växer av att skapa musik.

Man kan också göra en snabb sökning på sidan och få veta att ”Universum är fyllt av musik”. (Det tycker jag låter fint. Att universum är uppbyggt av matematik, det är inte riktigt ”min melodi”. Jag föredrar att tänka att allting som finns, har en egen sång. Han var något på spåren, Elton John!)
Därutöver berättas det att musiken inte uppfanns av människan, utan faktiskt fanns redan innan vi kröp upp på land, skaffade ben och började klättra omkring i träd, och sånt. Det är ju faktiskt bara logiskt. Både valar och fåglar sjöng ju, långt innan vi människor kommit till, och hade börjat fundera på att sjunga sonater under varandras balkonger.

Jag, som kanske inte är riktigt klok, påstår med bestämdhet att Depeche Modes album Violator är min räddande ängel och tog mig igenom såväl tonårsångest och ett kraschat förhållande som min mammas bortgång. Den skivan var min livlina.
Oftast räckte det med ett varv. Ibland blev det fler. Det hände att den stod på repeat medan jag sov.
…men den tog mig alltid igenom det värsta och ut på andra sidan.

I korthet kan man alltså säga att musik är livsnödvändigt.

Den gör oss till bättre människor. Den får oss att orka lite längre i löparspåret och att ta oss igenom sånt som gör oss små och hudlösa. Den samlar ihop våra delar och gör oss hela, erbjuder trygghet och glädje, mod och kraft, stillhet och klokskap.

Man kan egentligen kortfatta hela den här krönikan genom att citera en annan klok man, nämligen humanitären och U2s fantastiske sångare, Bono:
”Musik kan förändra världen, eftersom musik förändrar människor.”
Det är faktiskt precis så enkelt!

…så vart du än går i livet, vart i världen din väg än bär, glöm aldrig bort att ta med dig din sång.

 



Publicerad i Inzpira Magazine 2/13 - utgivningsdatum 23/4-13

1 kommentar:

Unknown sa...

sant. Musik är balsam för själen.

(och glad midsommar, förtusan) <3